tisdag 13 december 2011

Tematrio - Nobelpristagare

Lyrans noblesser vill att vi i Nobelpristider berättar om 3 nobelpristagare vi gillar eller är nyfiken på. Den enda jag läst före han fick priset är J.M Coetzees Onåd, det finns några andra att upptäcka. Vissa har jag läst efter men de här 3 skulle jag vilja läsa:

1. Thomas Manns Buddenbrocks en familjs förfall. Den har varit med hemma från biblioteket några gånger men aldrig blivit läst. Jag gillar romaner som utspelar sig under generationer så det borde vara nåt för mig. Att det dessutom är i Tyskland är ett extra plus :)

2. Doris Lessing har jag inte heller läst och är nyfiken på. Tror tom att det kan ligga en bok någonstans i källaren.

3. Isaac Bashevis Singer har jag något otydligt minne av att ha hittat i mormor och morfars bokhylla när jag var tonåring och som jag tror att jag läst och gillat. Men eftersom jag inte alls minns vilken bok det var skulle jag vilja läsa något på nytt.

Det kanske vore ett läslöfte för 2012, att läsa en av dessa författare. Vi får se...

2 kommentarer:

  1. Säger detsamma om Singer, vet att jag läst och gillat, men har ingen aning om vilka böcker jag läste. Räknas det då tro?

    SvaraRadera