lördag 18 februari 2012

Kändislivet lockar inte

Omslagsbild: Sista natten på Chateau MarmontLauren Weisberger slog igenom med Djävulen bär Prada, som sen blev film. efter det har hon kommit ut med tre böcker på svenska. Jag har läst hennes senaste Sista natten på Chateau Marmont. Brook bor i New York med sin make Julian. Hon jobbar som dietist och har dubbla jobb för att försörja familjen medan hennes make försöker slå igenom som musiker. Så händer det ofattbara, Julian blir upptäckt av Sony och blir superkändis över en natt. Brookes och Julians liv förändras drastiskt. De är till en början överlyckliga, det är ju precis vad de drömt om. Det blir lyxiga hotell och premiärer till en början och Brooke tycker det är häftigt. Men det vänder ganska snabbt, paparazzis väntar utanför deras hus, Julian är aldrig hemma och det som verkade så bra närmar sig en katastrof. Ska deras äktenskap överleva kändisskapet?

Boken är på lite över 400 sidor och jag har snabbt läst ut den. Den är verkligen lättläst. Jag tyckte hennes första bok var riktigt bra och så bra är inte den här. Men den är klart läsvärd. Kändislivet känns inte särskilt lockande efter att ha läst boken. Paparazzis som hänger efter, lögner i tidningar för att sälja. Det är nog rätt bra att inte vara så känd. Det tycker jag Weisberger skildrar bra. Slutet är dock lite trist men precis som jag hade förväntat mig. Det är ju chic lit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar