tisdag 15 november 2011

Flyga högt är inte alltid lätt

Omslagsbild: Flyga högt Katarina von Bredow är en stor favorit bland tonårstjejerna på min skola. Vad är det som gör hennes böcker så populära? Jag tror att det är att de har en hög igenkänningsfaktor och att hennes böcker behandlar teman som berör ungdomar. Vänskap, kärlek, problem med föräldrar, förbjuden kärlek. Jag är säker på att jag hade älskat Katarina von Bredows böcker som tonåring. Jag tycker om hennes böcker som vuxen också men då läser jag med andra ögon. Hennes nya bok Flyga högt är precis lika bra som de tidigare.

Vendela är 15 år och ska precis börja nian. Hon har en bästis, Tove, som hon gör allt med. Skolan börjar igen efter sommaren och Vendela längtar efter att träffa Nils igen. Nils går i samma klass som Vendela och Tove och innan sommaren verkade det vara något på gång mellan dem. Nu hoppas Vendela på att något ska hända, samtidigt är Tove på gång med Nils bästa kompis Loke. Det vore perfekt att hänga alla fyra. Efter några dagar på den nya terminen kommer Silja till klassen. Hon kommer in första dagen och sätter sig på "fel" plats och visar att hon inte bara följer alla oskrivna regler. Det blir naturligtvis direkt en kamp om rollerna i klassen. Vem bestämmer och vad händer om man utmanar de som "bestämmer" i klassen. Detta är en stor och viktigt del i boken hur man är i en grupp och vad som händer om man börjar ifrågasätta det redan givna. Det påminner lite om Tusen gånger starkare  av Christina Herrström när det gäller rollerna men här är det inte bara könen utan rangordning, roller. I och med detta blir också Vendelas och Toves vänskap omskakad då Vendela faktiskt vill lära känna Silja och ibland träffa henne. Detta är inte okej enligt Tove och det blir jobbigt för Vendela att välja, varför kan man inte vara vän med båda utan att det blir konflikter. Det kan jag själv känna igen från min tonårstid att det är svårt att skaffa nya vänner om det samtidigt blir konflikter med de gamla om det. Är man inte så stark väljer man att stå tillbaka. Vendela tar till slut konflikten men det är inte lätt.

Boken handlar också om att vi spelar roller som tex Sven i boken, som är coolast eller Line som är utstött. Det visar ju sig när man väl lär känna någon så är det inte alltid som det verkar. Jag tror att det här är en bok att läsa med elever. Det finns så många saker att diskutera. Är det någon som vet vad ungdomar tycker om boken? Har försökt läsa Tusen gånger starkare med elever men den har aldrig fungerat. Det är för svart eller vitt enligt eleverna, de kan inte känna igen sig (trots att jag tyckt att mycket av det här funnits i klassen...)

Boken är välskriven, den är lätt att läsa. Sen gillar jag den kronologiska berättelsen, är så trött för tillfället på olika tider eller personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar