måndag 18 juni 2012

Sommarläsning - tematrio

Förra veckan frågade Lyran efter sommarens läsplaner. Jag har som alltid när sommaren inleds stora planer för min läsning. Jag lever fortfarande kvar i tron att jag har all tid i världen att läsa under sommaren och glömmer bort att det visst finns fler att ta hänsyn till än mig själv, typ mina barn som kräver lite uppmärksamhet ibland... Men planer har jag och infriar jag inte dem så finns ju böckerna alltid kvar. Så här ser i alla fall mina planer ut för i sommar vad gäller läsning:

1. En kasse ungdomsböcker från skolan som jag vill läsa, framför allt Jellicoe road, Eld och Box 101. Ungdomsböcker inleder jag alltid sommaren med för att hålla mig ajour och för att det är lagom för skallen i början av sommaren. ungefär som deckare.

2. Jag vill bli en bättre lärare i svenska och vill framför allt utveckla min läsundervisning så några fackböcker i ämnet har jag tänkt läsa. Håller nu på med Chambers Om läsning och har tänkt att läsa mellan raderna av Britta Stensson och Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy.

3. Jonathan Franzens Frihet väntar på att bli läst. började med den i vintras men hann aldrig läsa klart den innan den skulle tillbaka till biblioteket.

Vi får väl se hur mycket läst det blir, antagligen blir det helt andra böcker än jag tänkt. Vad läser du i sommar?

1 kommentar:

  1. Jonathan Franzens "Frihet" väntar också på att bli läsa hos mig, får se när det blir av

    SvaraRadera