lördag 30 juni 2012

Några tips på böcker till 7-åringar som lärt sig läsa???

Min äldsta son fyller 7 år i höst. Han har kunnat läsa ett tag men inte trott på sig själv. Har jag frågat honom om han kan läsa har han bara svarat att han inte är så bra fast vi vet att han kan. Jag har inte haft lust att försöka tvinga honom för jag vill inte förstöra hans läslust. Förra veckan såg han mitt excel-ark jag har där jag skriver i vilka böcker jag läst och hur många sidor och blev eld och lågor. "Kan vi göra en sån till mig med????" säger tävlingskillen. Självklart gjorde vi det och tusan vad han har läst sen dess. Varje morgon kommer han ner och vill fylla i och deklarerar nöjt att han nu läst fler böcker än mig. Underbart att detta fick honom att vilja läsa själv.

Nu behövs ju ständigt nya böcker. Är det någon som har tips på bra böcker att läsa själv? Det är så lurigt att veta vad som är för svårt så har ni tips är jag tacksam.

3 kommentarer:

  1. Är ju svårt att säga, vet ju inte vilken nivå han ligger på. Böckerna om Rolf av Rune Fleischer är väldigt populära bland de som lärt sig läsa. De är kanske för lätta. Böckerna om Palle och Kasper av Jensen är ju också riktigt populära och där finns det ju nästan hur många som helst.

    SvaraRadera
  2. Kasper-böckerna tror jag med på. Passar jätte-bra till fotbollskillar. Sedan finns det en serie som heter Riddarskolan. De är också roliga, vet inte författaren. Men de finns på alla bibliotek.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen. Riddarskolan tycker han jättemycket om, de är bra.

    SvaraRadera