torsdag 20 oktober 2011

Rolig ungdomsroman

Omslagsbild: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Titeln på boken, Min pappa är snäll och min mamma är utlänning, var nog det som gjorde att jag valde den. Emmy Abrahamson har skrivit denna roliga ungdomsbok. Alicja bor i Skåne med sin mamma, pappa och storebror. Varken pappan eller brorsan är särsklit närvarande i boken. Pappan är bortrest när den utspelar sig och brorsan med, även om han kommer hem i slutet. Den handlar om Alicja och hennes mamma. Mamman som inte är som alla andra mammor tycker Alicja. Hon är från Polen och oerhört pinsam. Det är sommarlov och till Alicja kommer hennes moster Sylwia och hennes kusin Celestyna. Mostern ska komma ifrån sin man som är en odugling och söker arbete som städerska, med förhoppning att hitta en ny man. Släktingarna flyttar in och det blir jobbigt för Alicja. Samtidigt kommer två polska snickare för att bygga om badrummet. Det blir ganska kaosartat hemma hos familjen och Alicja vill helst försvinna. Om det inte är tillräckligt jobbigt med alla knäppa släktingar, börjar hon dessutom träffa Ola Olsson, killen som bästa kompisen drömt om länge. Upplagt för stora problem, man får inte bli kär i den kompisen vill ha. Ja och det blir en jobbig och knäpp sommar.

Boken är riktigt rolig, jag kommer på mig själv att sitta och fnissa en hel del. Allt går verkligen fel och författaren är duktig på att beskriva personer och händelser på ett bra sätt. Det dyker upp små regler hela tiden, t ex "# 234: Acceptera att äldre och för omvärlden helt obekanta eller förkastade huskurer från Polen är bättre än alla vetenskapligt utprovade läkemedel som går att köpa på Apoteket." (s. 7), som när en av mostrarna tipsar Alicja att skölja sin hy med urin 2 gånger dagligen för att bli av med sina finnar.

Pinsamma föräldrar har vi väl alla mer eller mindre. Extra pinsamma och jobbiga är de väl när man är tonåring. Oavsett om du har svenska eller utländska föräldrar/släktingar tror jag man kan känna igen sig i den här boken. Alicja andra stora problem är att kompisens drömkille blir kär i henne. Hur ska hon agera? Det är inte enkelt, Alicja har ångest, drar på det och vill inte berätta för kompisen, vilket blir jättejobbigt. Ganska intressant tema, hur ska man agera i ett sånt läge?

Kul bok blir mitt omdöme. Lättläst var den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar