måndag 3 oktober 2011

En dag 20 år?

En dag, omslag

Hela sommaren har gått och tittat på En dag  av David Nicholls när jag varit på Ica. Tänkt att jag ska nog köpa den men insett att det ligger alldeles för många böcker hemma och väntar. Nyligen fick jag låna den av min snälla granne som lovprisar boken. Precis som massor av andra. Jag hade alltså skyhöga förväntningar på boken när jag började läsa. Det är aldrig bra, och så kändes det i början. Jag kunde inte förstå hur denna historia, som var lite rörig, kunde få så mycket hyllningar. Som tur var tog det kanske hundra sidor innan jag kom in i boken och sen släppte det. Eller snarare det gick inte att släppa boken om Emma och Dexter. De träffas 15 juli 1988 när de tagit examen och tillbringar en natt tillsammans, sen skiljs de åt. 15 juli är datumet som återkommer hela tiden och vi får följa deras liv 20 år framåt.

det är ett snyggt upplägg med datumet som hela tiden för historien framåt. Jag väntar hela tiden på nästa steg, ska de äntligen få varandra. De sköna med historien är att det inte är en enkel resa framåt mot lyckan  utan det händer massor med saker på vägen. Jag vill inte avslöja allt för mycket men boken engagerar.

Den kommer som film i oktober. Undra om den kan leva upp till boken. Finns det någon film som är lika bra eller bättre än boken? Tror inte jag kan komma på någon. Kan du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar