onsdag 5 oktober 2011

Deckare i överklassmiljö

Omslagsbild: Ett litet snedsprång

Elegant crime kallar Denise Rudberg sina deckare. De utspelas i överklassmiljö, därav namnet. Jag har läst Ett litet snedsprång  som är hennes första deckare i en serie om Marianne Jidhoff. Undrar om det inte nyligen kommit en uppföljare. Ett litet snedsprång handlar i alla fall om Marianne Jidhoff, en medelålders kvinna på Östermalm, som i bokens första kapitel blir änka. Hon har tidigare arbetat som åklagarsekreterare men har under en tid varit tjänstledig för att ta hand om sin sjuka man. Hon har mer eller mindre bestämt sig för att inte återgå till sitt arbete men blir övertalad att faktiskt komma tillbaka. Hon ska ingå i någon form av specialgrupp. Precis i närheten av Mariannes bostad sker ett mord på en finansman. Han har blivit överkörd och Marianne blir en del i fallet tillsammans med polisen Torsten Ehn och hans nya kollega Augustin Martin. Senare sker ytterligare ett mord på en ung tjej och det är något som får den lilla gruppen att fundera på om det finns något samband mellan morden. Samtidigt får vi följa Paula, en hemmafru i Djursholm (?), som lever i ett trist äktenskap. Hon får sms och telefonsamtal från någon som verkar spionera på henne. Detta vävs ihop till en ganska bra deckare.

Jag gillade denna bok. Som deckare var den okej, det hände en del och Denise Rudberg lyckas skapa såpass mycket spänning att få mig att läsa vidare. Framför allt är jag nyfiken på Paula och vem det är som förföljer henne. Slutet gillade jag inte alls, jag tycker inte om deckare där det visar sig att gärningsmannen/kvinnan är en person som knappt varit närvarande i boken och det blir en lite för långsökt koppling. Tyvärr är det så här. Men det som jag uppskattar är personerna. Både Marianne Jidhoff och torsten ehn är verkligt trevliga personer som jag gärna vill lära känna bättre och därför kommer jag säkert att läsa fler av Denise Rudbergs elegant crimes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar