torsdag 18 juli 2013

Full fart i Browns Inferno

InfernoDan Browns nya bok heter Inferno. Den kör igång direkt med full fart. Robert Langdon vaknar upp i en sjukhussäng och minns ingenting. Han vet inte var han befinner sig, vad som har hänt eller vilka personerna som dyker upp är. ganska snart dyker någon upp och skjuter mot Langdon. Han flyr tillsammans med läkaren, Sienna Brooks. Nu startar jakten på Langdon. samtidigt upptäcker Langdon ett föremål i sin ficka som han inte har någon aning om vad det är. Bit för bit pusslas historien ihop, Dantes poem Helvetet och befolkningsökningen i världen. Langdon måste lösa mysteriet innan världen står inför en katastrof.

Jag gillar Dan Browns böcker. Han har en förmåga att hålla mig nyfiken genom hela boken och jag vill bara läsa vidare. Det som jag gillar allra mesta är hur han använder sig av historia och symbolik och knyter ihop det. I det här fallet är det Dantes Den gudomliga komedin. Jag blir vansinnigt sugen på att läsa Dante och bilda mig en egen uppfattning. När en bok gör mig nyfiken på att läsa andra böcker tycker jag det är en bra bok. Sen är storyn och språket inte fantastiskt på något sätt men boken är bra underhållning.

2 kommentarer:

  1. Dan Brown kan verkligen konsten att få blandade reaktioner från sina läsare. Jag har inte läst någon bok av honom på ett bra tag nu, men den här måste jag nog nästan läsa. Om inte annat för att bilda mig en helt uppfattning och det är väl ett skäl så gott som något.

    Jag har läst och gillat alla hans böcker utom den sensate, som jag nu inte kommer ihåg vad den heter.

    SvaraRadera
  2. JAg blev också nyfiken på Dante när jag hade läst den här! Tyckte att det var ett spännande tema.

    SvaraRadera