lördag 21 september 2013

Kärlek i delat Berlin



Jag har precis avslutat Douglas Kennedys Ögonblicket. Thomas Nesbitt är en amerikan i 50-års åldern som skriver reportageböcker. Han har under 20 år varit gift men nu är äktenskapet slut. En vinterdag kommer ett paket från en avsändare han inte hört av sen mitten av 80-talet. Paketet kommer från hans livs kärlek Petra Düssman. Vi flyttas snabbt tillbaka till Berlin 1984, där Thomas blir blixtkär i Petra. Berlin på den tiden är en delad stad och Petra är en avhoppare från DDR. Vi får följa deras passionerade kärlekshistoria som visar sig ha många hemligheter.

Detta är en bok att tycka om. Det är en fint berättad kärlekshistoria och den utspelar sig i en, enligt mig, mycket intressant tid och plats; Berlin på 1980-talet. Det finns en hel del sköna karaktärer. Förutom Petra och Thomas, dyker Alistair, den homosexuella, brittiska konstnären som Thomas delar lägenhet med, upp.och otäcka Stasi-agenter. DDR:s historia har alltid fascinerat mig och därför kanske historien lockar mig ytterligare. Under hela läsningen känner jag en längtan till Berlin, min favoritstad, det får nog bli en resa dit snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar